Administrație transparentă și eficientă

Transparenţa decizională

Ce se întâmplă acum

Cheltuielile aberante ale primăriilor din Bucureşti sunt de notorietate. Curtea de Conturi a dezvăluit că acestea au plătit 310 lei pentru un fir de crizantema sau 2800 lei pentru un coş de gunoi. Cu astfel de preţuri exagerate au plătit 600 milioane de euro în 7 ani, cât o linie de metrou, pentru întreţinerea spaţiilor verzi din Bucureşti.
Cheltuirea banului public are trei niveluri de informaţie: plăţile / facturile, contractele, bugetul. Cetăţenii nu pot verifica niciuna dintre aceste informaţii.

a. Există uneori liste de plăti, însă nu şi bunurile şi serviciile pentru care au fost făcute plăţile, deci informaţia este inutilă.
b. Contractele prin care s-au cheltuit banii publici nu sunt publice.
c. Bugetele si executiile bugetare sunt de cele mai multe ori publice, insa acestea sunt strict contabile, nepermitand intelegerea cheltuielilor. Spre exemplu, tot ce stim despre 60 milioane euro din bugetul Primariei Capitalei este ca sunt „alte cheltuieli cu bunuri si servicii”, tot ce stim despre 90% din bugetul Clubului Sportiv Municipal, 10 milioane euro, este ca sunt „materiale si prestari de servicii cu caracter functional”.

Si atunci cand sunt organizate prin SEAP, licitatiile sunt formale, cu ofertant unic sau cu ofertanti intelesi intre ei.

Nu exista niciun raport asupra valorificarii activelor municipalitatii (terenuri, cladiri, spatii publicitare) din care sa putem intelege daca veniturile obtinute din valorificare sunt optime, dar putem presupune ca cifrele sunt dezastruoase fata de potential. Spre exemplu, incasarile din parcarile administrate de Primaria Capitalei sunt de 4 ori mai mici decat incasarile din contractul cu firma Dalli, si acesta pagubos pentru municipalitate.

Ce vrem să facem

Pentru transparenta platilor / facturilor si contractelor, solutia este publicarea in integralitate a acestora pe site-urile primariilor, cu un sistem simplu care sa permita cautarea si conexiunea intre contracte si facturile emise in baza lor.
a. Exista contracte in curs care au clauze de confidentialitate si pentru care o negociere este necesara pentru publicare. In viitor ne vom asigura ca partea confidentiala se refera strict la secretul tehnologic.

1. Datele din buget si din executia bugetara vor fi mai amanuntite decat cele prevazute de lege, astfel incat sa poata fi detaliate toate alocarile financiare mai mari de 100.000 euro (un nivel de detaliere mai mare se va regasi in contracte si in facturi).

2. Datele brute din buget si din executia bugetara vor fi prezentate in format deschis, astfel incat sa poata fi utilizate si prelucrate de oricine. Publicarea in format deschis permite automatizari ale procesului de analiza care ajuta la depistarea costurilor ascunse.

3. Bugetul si executia bugetara vor fi publicate intr-un limbaj accesibil oricarui cetatean, care sa explice:
a. lista prioritatilor avuta in vedere la elaborarea bugetului;
b. corespondenta intre obiectivele de politici publice si resursele alocate, care sa cuprinda indicatorii de atins si persoana responsabila cu atingerea indicatorilor.

4. In paralel cu obligatia legala de desfasurare a achizitiilor publice prin platforma SEAP, vom construi un portal de licitatii mult mai prietenos cu utilizatorul, prin care vom face o publicitate reala achizitiilor publice ale primariilor din Bucuresti si ale institutiilor subordonate. Termenele de depunere a ofertelor vor fi rezonabile in raport cu obiectul achizitiei, astfel incat sa permita o participare reala.

5. Vom optimiza veniturile primariilor din activele pe care le detin: terenuri, apartamente, spatii publicitare. Vom incepe prin a face transparenta lista acestor proprietati. Vom face un audit al modului in care sunt valorificate aceste active, in raport cu preturile pietei, si le vom valorifica in raport cu rezultatele auditului.